Ömür Boyu Öğretmeye ve Öğrenmeye Var mısın?

Okul ve üniversite ile alakanızı bitireli yıllar oldu fakat buna rağmen hala bir şeyler öğrenmeye ve kendinizi eğitmeye çalışıyor musunuz? Dostlarınız ve arkadaşlarınızla bir araya geldiğinizde gündeminizde hangi konular var? Futbol ve Siyasetten başka gündeminiz var mı? Nelerden konuşuyorsunuz? Yoksa siz de akşam eve gelip sadece Televizyon izleyenlerden misiniz?

Bu yazıda anladığımız manada eğitim sisteminden uzak kalmış kişilerin durumundan bahsetmek istedim. Çünkü eğitim sistemi dediğimizde herkesin aklına okul öncesinden itibaren başlayıp üniversiteye mezun olana kadar geçen süreç geliyor. Bunları temel olarak okul öncesi, ilkokul, ortaokul, lise ve üniversite şeklinde sınıflandırıyoruz. Bana göre esas yanlışı burada yapıyoruz. Öncelikle şunu belirteyim “Ben zaten yeteri kadar eğitilmiş durumdayım”, “benim öğrendiğim bana yeter”, “daha fazla eğitime ihtiyacım yok diyenlerdenseniz şu hadis-i buraya not olarak düşüyorum ve kalan sağlarla devam ediyorum.

“Dünü Bugününe eşit olan insan zarardadır.”

Son nefese kadar kendimizi daha iyiye götürmeye daha faydalı işler yapmaya hem dünyalık hem de ahiretlik mecburuz.  😊

Eğitim dediğimiz süreç sadece okullarda verilen ve belli bir yaşa gelene kadar devam eden bir süreç olmamalı. Bu önyargıdan ötürü; liseden, üniversiteden mezun olduktan sonra insanlar eğitilmeyi ve yeni bir şeyler öğrenmeyi tamamen ikinci plana alıyorlar. Eğer benim gibi şanslılarsa çalıştıkları işyerinin sağladıkları olanaklar ile çeşitli eğitim süreçlerine katılabilirlerse hayat boyu eğitim bir şekilde devam ediyor. Fakat iş hayatında böyle bir süreçle karşı karşıya kalmayan insanlar ilkokul 3. sınıfta öğrendiği hayat bilgisi dersindeki bilgilerle hayatına devam ediyor. İş hayatındaki eğitimler ise çoğunlukla işinizi daha iyi yapmanızla ya da şirkete daha fazla para kazandırmanıza yarayacak konularla alakalı.

Daha iyi bir insan olmanız ile ilgili bir maalesef bir hedef yok. Oysa eğitimin temel amacı “Daha iyi bir insan olmak” olmalıydı. Bunu unuttuğumuz için bugün toplumumuzda yaşanan problemleri konuşuyoruz. Bu konu ile ilgili olarak Okullardaki eğitimin nasıl olduğu ile ilgili geçen yazımda fikirlerimi paylaşmıştım.  

Milli eğitim politikası sadece okul ile değil ömür boyu sürdürülecek bir politika olarak ortaya konmadığı sürece hiçbir zaman gerçek meseleyi konuşamayacağımızı düşünüyorum. Hele hayatın bu kadar hızlı değişti bir dönemde insanların yaşadığı çağa ayak uydurması için böyle bir eğitim sisteminin zaruret olduğunu düşünüyorum. 60 yaşına gelmiş bir insanın da hala öğreneceği ve öğreteceği birçok şey olduğunu düşünüyorum. İnsan son nefesini verene kadar kendisi ve çevresi için bir şeyler yapmaya devam etmeli ve hayatını bu şekilde yaşamalı. İnsanların öğreneceğim şey bitti ( öyle bir şey mümkün değil ama) diyorsa; ben bundan sonra artık neleri öğretmeye başlamalıyım diye düşünmesi gerekiyor.

Anlattığım şeylerin bir anda tüm toplumda değişmesini bekleyecek kadar Pollyannacı değilim 😊. Şu yazıyı okuyan 1 kişinin aklını çelsem ve onu harekete geçirebilsem kendimi başarılı sayacağım.

Unutmayın! Bazen bir kişi değişir; bütün dünyanızı değiştirir!

Hayat herkese aynı şartları sunmuyor. Bu yüzden okul eğitim imkanını bir şekilde yakalayamayan insanlara yönelik olarak çeşitli programlar oluşturulması gerektiğini düşünüyorum. Burada akla hemen halk eğitim ve/veya meslek edindirme kursları gelebilir. Bu kurumların asli görevi bu olmakla birlikte çalışma hayatındaki birçok insanın bu kurslara mesai saatleri içinde gitmesi mümkün olmuyor. Ayrıca birçok kurs bir şey öğretmekten çok bir belge vermek üzerine kurgulandığı için bu tarz eğitimleri çoğunlukla işi olmayan insanlar tercih ediyor. Eğitim dediğimiz şey sadece işi olmayan insanlara iş bulma kurumu olarak çalışırsa asli görevini yerine getirmekten çok uzak olacaktır.

Ya iyi güzel diyorsun da hiç etrafımda ben böyle insanlar görmüyorum diyenler için birkaç örneği aşağıya bırakıyorum. 3 örnek verdim. Çok daha fazla örnek bulunabilir.

Türkiye’de Türkçe için son ana kadar mücadele eden ve vazgeçmemeyi öğreten Rahmetli Oktay Sinanoğlu’nun TED Konuşması,

İnsanları önce dert sahibi yapıp sonra onlara gerçek derdini anlatan yazar Yusuf Kaplan’ın Çalışma Ofisinden bir kesit. ( Biz TV izlerken bazı insanlar bu halde bir hayat sürüyor.)

Yusuf_Kaplan_calisma_ofisi

Yaşım artık 50, Bu işler benden geçti diyenler için Mimar Sinan’ın yaptığı şaheserleri kaç yaşında yaptığına bakmanızı öneriyorum.

mimar_sinan

Sen şimdi face’de instagram’da twitter’da vakit geçirirken birileri hala öğrenmeye ve hayallerini gerçekleştirmeye çalışıyor.

Çevrenizdeki herkes yanlış yapıyorsa bu durumda siz de aynı yanlışı yapacaksınız anlamına gelmiyor. Tüm eğitim hayatım boyunca beni motive eden sözüm şudur. Her zorlukla karşılaştığımda kendime bu sözü söyledim. Hala söylerim. Size de tavsiye ederim.

“Bu yapacağın şeyi senden önce birileri yaptıysa elbette sen de yapabilirsin, senden önce hiç kimse yapmadıysa bunu yapan ilk kişi olursun. Ki bu durum insanın kulağına daha güzel geliyor.”  :)))

Toplumdaki eğitim açığını bugün kapatmaya çalışan birçok vakıf ve dernek var. Onlar iyi ki varlar. Daha da çok olsunlar. Ama bu vakıf ve derneklerin ulaşabildiği insanlar tüm topluma göre çok küçük bir azınlık. Çünkü bu organizasyonlara zaten derdi meselesi olan insanlar gidiyorlar.

Benim esas hedef kitlem işten eve gelip bütün gece televizyonu kapatmayan onu kapatırsa da internette takılan abiler, ablalar ve bütün gün kadın programları arasında zap yaparak gününü ev hanımları. 😊

Konu daha net anlaşılsın diye kendimden örnek vermek istiyorum. Benim bugüne kadar aldığım eğitimler içinde Rahmetli Ali Dedem’den aldığım eğitim ve öğretim kadar benim hayatıma fayda ve değer katan hiçbir hocam/öğretmenim olmadı. Ondan o kadar çok şey öğrendim ki buraya yazmakla bitiremem. Dedem son nefesine kadar torununa bir şeyler öğreten bir adamdı. Çevresine iyilik yapan bir adamdı. Onu her hatırladığımda dualarla hayırlarla yad ediyorum. Bu yazıyı okuyan yaşı benden büyük olanlara özellikle Anne,Baba,Anane, Babannelere ve Dedelere sesleniyorum tekrar. Ne olur öğrenmekten ve öğretmekten vazgeçmeyin. Evlatlarınızın, sevdiklerinizin, toplumun size ihtiyacı var. Vaktinizi TV izleyerek, kahve köşelerinde emeklilik muhabbetlerinde harcamayın.

İnsanların bugün günlük hayatında yaşadığı birçok problem var. Sıklıkla tekrarladığım bir örnek var. Bugün araba kullanmak için harcanılan eğitim zamanı kadar insanlara hayatlarındaki gerçek problemlere yönelik eğitim yapılsa bugün çok başka konuları konuşuyor olurduk. Bugünün dünya düzeninde Mekanik bir cihazı kullanmak için harcanan emek bu kadarken, yeni anne ve baba olan kişilerin kendilerini hiç hazırla(ya)madan anne baba olması sadece bana mı garip geliyor?

Elimden gelse aşağıdaki önerdiğim eğitimleri hepsini belli bir dönemde alınmasını herkese mecburi hale getirirdim. Bana inanın bu eğitimler arabayı kullanmaktan daha fazla hayatınıza değer katacak meseleler. Yazının başında söylediğim okullar bitince eğitim bittiği için bu konuları dert eden kimse ortalıkta bulunmuyor ne yazık ki.

Yeni evlenen çiftlere rehberlik yapılması 

Evlilikte 50 yılı devirmiş bir dedemiz gelse eğitim verse ne güzel olurdu? Belki de bu kadar yükselen boşanmaların önüne geçebilirdik.

Çocuk sahibi olacak ebeveynlere yönelik eğitimler

Çocuğu büyütmek için maddi ve manevi yapılması gerekenleri pedogojik olarak öğreten eğitim programı. Gaz alma probleminden başlayıp, çocuğa ahlaki eğitimin nasıl verileceğine dair seminerler olsa ne güzel olurdu.

Sevdiği bir yakınını kaybeden insanlara yönelik rehabilitasyon programları

Özellikle bu durumdaki insanların yanında olarak onları yeni hayatlarına hazırlamaya çalışsak ne güzel olurdu.

Ergenlik problemleriyle ilgili anne-babalara özel eğitimler

Bir çok aile için en büyük problemlerden biri. Çocuklarıyla iletişimleri bu yıllarda kopan aileler bir daha o eskisi gibi olamıyor.

Kadın ve Erkeklerin yaşadığı Andropoz ve Menapoz dönemlerine yönelik programlar

Hem fiziksel hem psikolojik açıdan yaşanan bu sürecin kolay atlatılmasını sağlanması

Yaş grupları ve cinsiyetlere göre hobi / meslek edindirme kursları

Şu anda bir çok insan emekli olduktan sonra ne yapacağını bilemediği için kendini değersiz hissediyor. Oysa alternatifler sunsak öneriler yapabilseydik ne güzel olurdu?

Kanser, Kalp ve Şeker Hastalıkları gibi toplumda yüksek oranda görülen hastalıklara karşı bilgilendirme ve eğitimler

Hastalıklar herkesin kapısında ve çoğu kişi kulaktan dolma bilgilerle bir yaşam sunuyor. Keşke kola içen herkese neden içmemesi gerektiğini anlatabilsek

Hayal Gerçekleştirme Atölyesi

Hayatta herkes istediği hayatı yaşayarak bugünlere gelebilmiş değil. Bir çok hayal bir çok plan iptal oluyor. İnsanların hayallerini anlatacağı ve bunları birlikte yapabileceği ortamlar oluştursak güzel olmaz mı?

Bu eğitimlerin sayısı elbette arttırılabilir. Bu eğitimler sonrası herkese belge, ehliyet verelim demiyorum. Burada söylemeye çalıştığım insanlara bu şekilde ortamlar oluşturulduğunda daha bilinçli ve eğitimli bir toplum meydana getirmenin sağlanacağıdır. Herkesi bu eğitimlere zorlamak elbette olmaz. Fakat eğitim toplumun tüm katmanlarına yayılırsa farkındalık oluşacaktır.

Sadece durum tespiti yapılması en sevmediğim şey. Amacım derya da bir damla da olsa birkaç kişiyi rahatsız edip konfor alanından çıkarıp harekete geçirmek. O yüzden zahmet edip yazıyı okuyup buraya kadar gelmeyi başardıysanız 😊 şimdi durun. Bir nefes alın verin önce.

Lütfen şu soruları sorun kendinize.

Mecbur muyum? ( Şu anda yaptıklarınızın hangilerine yapmaya mecbursunuz? )

Gerçekten yapmak istediğim ne? ( Yarın ölecek olsanız da şu anda yaşadığınız hayatı mı yaşamak isterdiniz? )

Sadece şu 2 sorunun cevabını kendinize sorun ve dürüstlükle cevaplayın. Cevapları doğru olarak verdiğinizde zaten harekete geçeceksiniz…

Başka bir yazıda buluşmak üzere…

Selametle

Yayınlayan

aggenc

Neyi aradığını bilmeyen, neyi bulduğunu anlayamaz.

Bir Cevap Yazın

